Eerste fase “Data op orde” afgerond van 70.000 spoorobjecten

Van maar liefst 70.000 spoorobjecten –  28 objectsoorten in zes contractgebieden - is de configuratiedata helemaal op orde gebracht. Dat is goed nieuws voor de hele spoorbranche, want zij hebben er baat bij als ze kunnen beschikken over complete, actuele, voorschriftconforme gegevens over de railinfrastructuur zoals die er buiten bijligt. Al bij de aanbesteding heeft de onderhoudsaannemer er profijt van. Maar ook in de uitvoering van herstelwerkzaamheden kun je je voorstellen dat de monteur er baat bij heeft. Als er een storing is, moet je tenslotte zeker weten dat je naar de juiste locatie rijdt en dat het type van de meegenomen seinlamp die je gaat vervangen, klopt. Het betrouwbaar maken van de ínformatie over de configuratie is een resultaat van het project ‘Data Op Orde Brengen” (DOOB), onderdeel van het programma SpoorData.

Project “data op orde brengen”

Het project DOOB heeft de in databases beheerde configuratiedata (wat is het, waar ligt het, wat kan het) van 28 objectsoorten – in totaal 70.000 stuks – op orde gebracht met medewerking van ingenieursbureau Arcadis. De Prestatie Gericht Onderhoud (PGO) contractgebieden Zeeland, Veluwe, Rijn & Gouwe, Kennemerland, Drenthe en Amsterdam beschikken nu over betrouwbare en actuele data van 28 objectsoorten. De objecten waar we het over hebben zijn onderdeel van de systemen Lichtsein, Bordsein, ES-las, GRS SSL, EBS, Overweg, Wissel, Wisselverwarming en Spoor. 

Configuratiedata spoorobjecten

Niet alleen de fysieke kenmerken van een spoorobject zijn op orde gebracht. Ook de locatiekenmerken en de eigenschappen zijn vastgelegd in SAP en in de database van de Basisbeheerkaart en de schematische tekeningen van het SWOD worden in overeenstemming gebracht met de werkelijkheid buiten

Betrouwbare, relevante informatie

Betrouwbare data betekent dat de informatie die in het datasysteem SAP van ProRail is verwerkt, voldoet aan de voorschriften van ProRail. Deze informatie is aangevuld of geactualiseerd waar nodig. Relevant betekent dat het de informatie is die ertoe doet volgens ProRail en de onderhoudsaannemers om onderhoud proactief in te richten. Samen hebben ze vastgesteld welke kenmerken van objecten nodig zijn om goed onderhoud te kunnen doen aan seinen, wissels, bovenleiding en andere assets van het spoor. Deze kenmerken zijn per spoorobject beschreven en vastgelegd in een document “de Informatie Levering Specificaties(ILS) en op die basis zijn de databeheersystemen van ProRail nu ingericht.

De kraan dicht

Nu de configuratiedata in 6 contractgebieden op orde is gebracht, is het zaak om deze gegevens ook op orde te houden. Binnen het programma SpoorData zijn diverse maatregelen geëffectueerd, die er voor moeten zorgen dat de kraan dicht is. Op deze website lees je meer over de maatregelen.

Afwijking melden

6 contractgebieden op orde is mooi, maar dat wil niet zeggen dat er geen fouten meer inzitten. Wij doen een oproep om onvolkomenheden te melden via informatieportaal. Selecteer daarin het betreffende object en druk op de button ‘afwijking doorgeven’.
Zie hier hoe je dat kunt doen. Elke melding neming we serieus en lossen we op. Samen maken we het spoor beter.

Data landelijk op orde

Nu we 6 contractgebieden op orde hebben gebracht, blijven we natuurlijk niet stil zitten. Inmiddels is fase 2 van start gegaan, waarin we de data landelijk op orde brengen.

DOOB werken aan het spoor