Grote hinder voorkomen op drukste spoorlijnen

Met een nieuwe werkwijze heeft ProRail het laatste half jaar samen met aannemers grote hinder weten te voorkomen op de drukste spoortrajecten in Nederland. Zonder dat de reiziger dat door had, zijn zo storingen voorkomen bij onder meer knooppunt Gouda en op de drukke trajecten Amsterdam-Eindhoven en Amsterdam-Rotterdam. Er rijden inmiddels op veel plekken in Nederland zo veel treinen dat er geen ruimte meer is op het net om - als er defecten aan het spoor zijn - deze treinen tot aan de reparatie langzamer te laten rijden zonder dat reizigers daar veel last van hebben. Dat was tot voor kort een beproefde methode, maar die wordt dus vooral in de randstad steeds lastiger te gebruiken. Daar hebben we een oplossing voor gevonden.

Hoe het werkt

ProRail laat om de zoveel tijd met een meettrein de spoorstaven controleren op schade. Als er schade wordt aangetroffen die ernstig lijkt, meten we dat met de hand na. Komt de schade boven een bepaald niveau, dan moet de spooraannemer in de daarop volgende 24 uur repareren. In de tussentijd rijden treinen met een aanwijzing (snelheidsbeperking), wat vertragingen en soms opheffen van treinen tot gevolg heeft.

Gouda

Het idee is dat we door slimmer samen te werken met alle betrokken partijen het defect dezelfde nacht nog kunnen repareren. Dat heeft veel voeten in aarde, maar door onder meer data eerder en beter met elkaar te delen, is het nu mogelijk heel snel te weten wat er moet gebeuren en wat ervoor nodig is om dat werk af te hebben voor de eerste trein de volgende ochtend gaat rijden. Zo hebben we in de nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24 februari bij station Gouda een spoordefect ontdekt dat de volgende dag veel hinder zou gaan veroorzaken. Een soortgelijk defect leidde halverwege januari nog tot grote overlast op dezelfde plek. Door direct 's nachts te repareren hebben we hernieuwde problemen voorkomen.

Innovatie

ProRail werkt voortdurend aan het voorkomen van technische storingen aan de hand van innovaties. Denk aan opklaphekken die heel snel omhoog kunnen worden gezet zodat spoorwerkers overdag veilig kunnen werken terwijl de treinen op het naastgelegen spoor blijven rijden. En ook de onderhoudstrein die sinds enige tijd door aannemers Strukton en VolkerRail wordt ingezet is een mooi voorbeeld. Deze mobiele werkplek heeft een geïntegreerde afscherming om veilig in het spoor te kunnen werken. Met de onderhoudstrein alleen al verwachten we de hinder van werkzaamheden met 40 procent terug te kunnen brengen. En door technische innovaties als ‘slimme wissels’ hebben we daarnaast het aantal techniekstoringen weten terug te brengen van 4100 in 2013 naar 3250 vorig jaar.

Techniek en werkmethoden

Waar we met technische innovaties steeds meer storingen kunnen voorkomen, verbeteren we onze werkafspraken en -processen voortdurend om de impact van storingen die toch nog optreden zo klein mogelijk te maken. De nieuwe methode bij spoorstaafschade die 's nachts door de meettrein wordt vastgesteld is daar een voorbeeld van.

Data op orde

 Het programma SpoorData heeft vier ontwikkelpijlers. Dit project hoort tot de pijler Data op orde.

Lassen bij Diemen