Wat doet die helikopter boven het spoor?

 

Er worden de komende tijd vanuit een helikopter luchtfoto’s en laserscans gemaakt van de in de bijlage rood gemarkeerde spoortracés.

26 oktober startten we en vlogen we zo’n twee uur boven Utrecht. De woordvoerder van Heli Air, die de opdracht uitvoert, zegt “om goed in kaart te kunnen brengen hoe de spoorlijnen liggen vliegt de helikopter op een hoogte van gemiddeld 190 meter”. Omdat de helikopter iets lager dan normaal vliegt valt dat op. Op social media vroegen enkele Utrechters zich inderdaad af wat de helikopter zo laag boven de stad doet.

De opnamen worden gemaakt zodat ProRail zijn eigen topografische kaart, de basisbeheerkaart (BBK) kan updaten. Naast de actualiteit die omhoog gaat, breiden we de inhoud van de BBK van de huidige 50 objecttypen uit naar meer dan 150 objecttypen.

Zoals je misschien weet heeft ProRail zijn eigen topografische kaart: de basisbeheerkaart (BBK). De BBK wordt veel doeleinden gebruikt, onder meer als onderlegger voor informatievoorziening en voor beheer- en ontwerpactiviteiten. Het technisch hart van de BBK is een database met de liggingsgegevens van zo’n 50 soorten (spoor)objecten. Wat je ziet van de BBK op kaartblad of beeldscherm is in feite een weergave van de gegevens in de database.

Het programma SpoorData van de afdeling Asset Management Informatie heeft als doel betrouwbare en toegankelijke informatie te leveren. Up to date informatie die collega’s en spoorpartners van infra-projecten en onderhoud helpt om hun werk goed te doen. Dat is een stevige opgave waarmee we iedere dag een stapje verder komen. Een van de keuzes die zijn gemaakt is dat de liggingsgegevens van (spoor)objecten op één plaats worden vastgelegd en dat de andere systemen (SAP PLM en Infra Atlas) van dezelfde liggingsgegevens gebruik maken.

Tot nu toe werd de BBK vooral bijgewerkt aan de hand van de luchtfotografie die elk voorjaar werd gemaakt. De situatie op de BBK kon daarom maximaal 18 maanden achterlopen op de situatie buiten. Dat is niet langer acceptabel. Om SAP PLM en Infra Atlas goed met liggingsgegevens te kunnen ondersteunen schieten de huidige 50 objecttypen in de BBK tekort. Vandaar dat we de inhoud van de BBK gaan uitbreiden naar meer dan 150 objecttypen. Dat is een behoorlijke uitdaging, te meer omdat veel van die objecten niet of nauwelijks in de traditionele luchtfoto’s zichtbaar zijn. De oplossing menen we te hebben gevonden in het maken van foto’s uit een helikopter.

 

Data op orde

 Het programma SpoorData heeft vier ontwikkelpijlers. Dit project hoort tot de pijler Data op orde.