Informatie = innovatie

Weblog

Railpro trein

Dwarsliggers, spoorstaven, treinbeveiligingscomponenten en onderdelen voor bovenleiding en wisselsystemen. Je kunt het zo gek niet bedenken of Railpro heeft de materialen om spoor te bouwen, te onderhouden en te vervangen. En toch is componenten leveren niet onze kernactiviteit. Beschikbaarheid leveren, dat is onze missie. Met onze producten en logistieke diensten werken we aan een veilig en maximaal beschikbaar spoor. En dat kunnen we niet alleen.

Railpro levert aan onderhoudsaannemers, die in hun specifieke onderhoudsgebied in opdracht van ProRail het spoor onder hun hoede hebben. Door de juiste reservecomponenten op voorraad te hebben in onze regiomagazijnen of op onze centrale locatie in Hilversum, zorgen we er samen voor dat een storing zo snel mogelijk kan worden verholpen. Kan dat beter? Dat weet ik wel zeker.

SpoorData kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Wij kunnen onze ketenpartners maximaal faciliteren als we tijdig betrouwbare en relevante (!) informatie tot onze beschikking hebben. Gegevens over waar in de infrastructuur welke onderdelen worden geplaatst of al aanwezig zijn. Informatie om de vervangingsbehoefte van bepaalde onderdelen.  Komt er een omvangrijke vervanging aan? Met het goed inrichten en informeren van de supply chain en de juiste producten op voorraad, kan de  aannemer sneller werken. Dat levert twee belangrijke voordelen op: het spoor is meer beschikbaar en de kosten nemen af. We kunnen het spoor slimmer en beter onderhouden.

Railpro ontvangt te weinig informatie terug over de prestaties van de materialen die zij levert. Jammer, want innovatiekracht begint bij informatie. Stel dat er een frequent voorkomend defect is aan een van de componenten. Of dat we over waardevolle informatie beschikken over hoe een systeem zich gedraagt. Met die feedback kunnen wij terug naar de producent. Doel: materialen beter maken, zorgen dat het niet meer zo snel kapot gaat en het spoor duurzamer maken.

De vraag is waarom we in de branche dan toch zo weinig informatie delen. Dat heeft alles te maken met concurrentie, commercie, compliance-overwegingen en cultuur. Uit concurrentieoverwegingen laten wij, maar ook aannemers zich niet graag in de kaart kijken. Informatie over slimme methoden van storingsherstel, verbeteringen van producten en werkmethoden deel je niet graag met je concurrenten. Maar om innovatie te kunnen toelaten en de echte verbeterslag te maken met elkaar waar de maatschappij om vraagt,  moeten die hobbels wel worden genomen. Hoe kunnen wij de contracten zo insteken dat ze geen belemmering vormen voor innovatie en vooruitgang? Dat ze uitdaging bieden voor contractpartijen om zich te onderscheiden zonder dat ze informatie achter te hoeven houden?

Het initiatief van SpoorData is een belangrijke stap en er zit vooruitgang in de samenwerking.  Als de branche toegang heeft tot betrouwbare en actuele objectdata, met 1 druk op de knop, is er al een wereld gewonnen. Maar met die technische oplossingen waar SpoorData aan werkt alleen, komen we er niet. We moeten ook werken aan een nieuwe gewoonte: elkaar over en weer te informeren. Die traditie is er niet, de structuur is er niet. We kunnen dus allemaal in onze tijd het verschil maken voor een beter spoor door stil te staan bij de cultuur van onze keten, onze branche. Railpro denkt in ieder geval graag mee om innovatieve oplossingen voor de uitdaging: een veilig, duurzaam en beschikbaar spoornetwerk.