Just do it!

Weblog

Rangeerwerkzaamheden in het Botlekgebied


Als nieuweling in het veld van infradata leer ik op dit moment heel veel enthousiaste mensen kennen die betrokken zijn bij diverse ambities en plannen, bijvoorbeeld rondom SpoorData. Die plannen klinken als een klok. Bij iedereen bestaat een grote overtuiging dat er nog wel wat moet gebeuren voordat de spoorse keten gebruik maakt van correcte configuratie- en sturingsdata. En dan op zo’n manier dat de partijen in de keten er ook duidelijk baat bij hebben.

Er is een opschoning nodig, ICT-systemen moeten infradata kunnen ontsluiten, goede afspraken zijn nodig om de gegevens up-to-date te houden, de data moet snel beschikbaar zijn in het onderhouds- en logistieke proces et cetera. Wat ook opvalt, is dat er naast de plannen ook al heel veel operationeel en toegankelijk is. Meer dan menigeen zou denken. Er is al veel data beschikbaar, systemen sluiten deels al op elkaar aan, slimme analyses van gegevens worden al gemaakt. Van een big bang is dus zeker geen sprake. Regelmatig zijn en worden verbeteringen in de infradata geïmplementeerd.

Ook op het SpoorData-congres van 28 januari zijn nieuwe producten aangekondigd die direct beschikbaar zijn. Mooi toch!?

Wachten totdat al die plannen tot een goed einde zijn gebracht, is dus helemaal niet nodig. Nu al kunnen we voordeel hebben van de middelen die er zijn. Op onderdelen gebeurt dat ook al, bijvoorbeeld in pilots met betrekking tot BIM, TAO-reducties (Treindienst Aantastende Onregelmatigheden) en betere planning. Daarin raken we de grenzen van de bestaande middelen, maar het laat ook zien welk gigantisch potentieel aan verbeteringen in bijvoorbeeld projecten, onderhoud en logistiek aan de orde is. En we leren ervan, dus maken we met die ervaringen onze plannen weer beter.

Halen we hier het onderste uit de kan op dit moment? Ik weet het zo net nog niet. Zo ben ik onder andere nieuwsgierig naar de feedback-loop vanuit de actualiteit. Neem als voorbeeld de bovenleidingbreuk in 's-Hertogenbosch van 21 januari jongstleden. Als er zo’n incident is geweest op of met het spoor, wat leren we dan in de evaluaties over de infradata? Was die tiptop in orde, of had functieherstel sneller gekund met betere configuratiedata? Of was dit incident zelfs te voorspellen geweest? En als hier een verbetering nodig is, zit die dan al in de bestaande plannen of moeten we daarop bijsturen?

Ik zou zeggen: just do it! Zo profiteren we met z’n allen van de koppeling tussen goede informatie en de dagelijkse operatie. Leer van vandaag. En maak de plannen voor morgen nog beter!