Snelheid erin brengen

Weblog

Baanwerkers ontdoen wissel van ijs en sneeuw

Collega’s van juiste en tijdige informatie voorzien zodat zij hun werk goed kunnen doen. Dat is waar mijn werkdag uit bestaat. Van simpelweg zorgen dat de basale communicatiemiddelen als e-mail en telefonie werken tot de meer complexe informatie, zoals tekeningen, voorschriften, planningsystemen en financiële gegevens.

Ik moet toegeven dat de mensen in de operatie een streepje voor hebben op mijn ‘klanten’ op kantoor. Het succes van een snel storingsherstel of onderhoud staat of valt met de informatie waar ze buiten over kunnen beschikken.  Hoe sneller, hoe beter. Dat is onze uitdaging, dag in, dag uit. Daarom is het programma SpoorData koren op mijn molen.

Met SpoorData kan de informatiesnelheid in de hele keten omhoog. Een mooi voorbeeld van is de monteursapp voor storingen, waar wij in een proeftuinsituatie kennis mee maakten. Iedereen is in één klap op de hoogte van alle storingsinformatie via de app: de monteur, de storingscoördinator, de treindienstleider en de escalatieteams bij ons als onderhoudsaannemer. Het gevolg: storing sneller verholpen en het spoor eerder vrij. Voor ons is dit inmiddels standaardwerkwijze en andere onderhoudsaannemer volgen binnenkort.

Die snelheid brengen, dat verwacht ik van SpoorData. Het is hard nodig. Nu duurt het weken na een indienststelling voordat wij informatie krijgen over een bepaald object in ons gebied Dat is te lang. Om ons werk goed te kunnen doen, moeten we weten welk type wisselsteller of overwegboom er ligt of komt te liggen. We willen bijvoorbeeld de voorraad onderdelen aanpassen. Soms moeten er monteurs worden opgeleid, als er sprake is van nieuwe installaties.

De grootste uitdaging van het programma? Onze systemen aan elkaar koppelen tot één systeem zodat die doorloopsnelheid omhoog kan. Ik weet dat sommige partners vasthouden aan een eigen systeem, maar dat mag nooit een doel op zich zijn.

Ik hoor de tegenstanders al zeggen:  ‘Wat als dat ene systeem uitvalt?’ En ‘Kunnen we ervan op aan dat het betrouwbaar is?’ ‘We hebben wel hardcopy tekeningen nodig en ProRail levert alleen digitale informatie.’ Ik zie het zo: als we ervan op aan kunnen dat het ProRail systeem ons snel de juiste tekening oplevert, hoef ik geen eigen systeem daarnaast te hebben. Daarmee loop ik alleen maar risico dat informatie in die dubbele administratie niet overeen komt. Meer ruis op de lijn, wat mij betreft. En als we een papieren tekening willen hebben, printen we die toch gewoon?