Winst voor onderhoud door het scanbaar maken van relais

Weblog

 

Je hebt vast wel eens een pakketje thuis laten bezorgen. De bezorger scant het pakketje aan de deur,  vaak met zijn of haar eigen smartphone, om de transactie te voltooien. Voordat de bezorger daadwerkelijk bij je aanbelt, kun je online al volgen waar jouw bestelling zich bevindt. En dat allemaal voor bijvoorbeeld een boek van 20 euro. Ik stel me even voor wat het zou betekenen als wij in de spoorsector dit ook zouden gaan toepassen...

Een monteur die een nieuwe slijtrelais uit zijn busje haalt, meet deze nu eerst door met behulp van een meetinstrument verwerkt in een metalen koffer. Deze zogenoemde “meetkoffer” is gekoppeld aan een laptop, waarin de monteur de gegevens van dit slijtrelais dient over te tikken. De leverancier van dit relais heeft op kantoor een database met daarin de gegevens van alle relais in Nederland zijn vastgelegd. Deze gegevens slaat de leverancier plat door ze op een kaartje te printen die in het relais wordt verwerkt.

Het zou toch enorm handig zijn als de gegevens van de leverancier online worden gedeeld! Met de bijbehorende beveiliging natuurlijk. Dan hoeft de monteur gegevens niet meer over te tikken, maar kan hij of zij de “barcode” scannen om deze gegevens op te halen. Een gemiddelde smartphone kan tegenwoordig gegevens van alle relais in Nederland opslaan, dus er hoeft niet eens altijd connectie met internet te zijn. Deze aanpak scheelt veel werktijd en voorkomt fouten in onze assetadministratie. Daarom hebben we dit idee maar eens getest en dat op deze film vastgelegd.

Het scanbaar maken van assets is een onderdeel van het BIM-programma. BIM staat voor Bouwwerk Informatie Management. BIM is een nieuwe manier van samenwerken tussen partners, waarbij het integraal beheren van informatie tijdens de complete levenscyclus van de infra en het bouwwerk centraal staat. Het BIM-programma gaat platgeslagen informatie (bijvoorbeeld pdf’s) omzetten naar modellen. Dit maakt het mogelijk informatie aan elkaar te koppelen en door te geven in de keten, zonder overtikken.

De gedroomde BIM werkwijze komt dichterbij als we de informatie die aan een spoors asset gekoppeld is gemakkelijk kunnen uitlezen door middel van een barcode. Bij het scanbaar maken van relais gaat het om de informatie die op de kaartjes van de relais staan, die niet meer overgetikt hoeft te worden door een monteur. Binnen het BIM- programma bevinden zich meer leerruimtes waarin we onderzoeken hoe we het werken aan het spoor gemakkelijker kunnen maken terwijl de kwaliteit van informatie wordt verhoogd. Het scanbaar maken van relais is pas het begin van een ontwikkeling. Einddoel is ervoor zorgen dat ‘de informatie binnen volledig gelijk is aan de infra die buiten ligt’.