Weblogs

SIGMA Amersfoort

In een land waar de beschikbare ruimte over het algemeen zeer beperkt is en waar de vraag naar een verruiming van de vervoerscapaciteit toeneemt, heeft ProRail de uitdagende taak om in deze vraag te voorzien.

Het spoor moet zich letterlijk in bochten (of liever gezegd 'bogen') wringen om van A naar B te kunnen.

Om met hoge snelheid veilig te kunnen rijden, zijn een goede geometrische basis en een deugdelijk ontwerp een vereiste.

Hiertoe beheert ProRail een landsdekkend model van de bestaande spoorligging in X-Y-en Z-coördinaten in de dataset PVS (Permanente Vastlegging Spoorgeometrie).

Waar is die trein?

Een paar weken geleden leidde ik een aantal mensen van SNCF (Frankrijk) bij ons rond.

Zij wilden kijken hoe wij werken met geo-informatie. Zij verbaasden zich niet alleen over onze lunch, een boterham met hagelslag is nog best lekker ook! Maar zij waren ook onder de indruk van het gebruik van geo-informatie in het incidentmanagement bij Verkeersleiding. Bij hen doet Verkeersleiding nog helemaal niets met geo-informatie.

Dat was hier een paar jaar geleden hetzelfde. Maar nu incidentmanagement van VL middels SpoorWeb goed gebruik gemaakt van de door ons aangeboden geo-informatie doemt de volgende vraag op. Waarom kost het ons in deze tijd met GPS nog zoveel tijd om bij een incident te lokaliseren waar de trein is?

Makkelijk in de zin van handig, dat is zeker waar. Maar om het te organiseren daar komt nog wel wat bij kijken.

Als projectmanager van de afdeling Ontwikkeling en Beleid Stations heb ik Flankerende Maatregelen Toegankelijkheid in mijn pakket.

Flankerende wat?? Tja, het is de omschrijving voor maatregelen die het station toegankelijker maken voor reizigers met een beperking naast de “harde” assets zoals de blindengeleidelijnen, hellingbanen etc.

Pagina's

Alle blogs van