U bent hier

Weblogs Tjeerd Dierckxsens, ProRail

Je hebt vast wel eens een pakketje thuis laten bezorgen. De bezorger scant het pakketje aan de deur, vaak met zijn of haar eigen smartphone, om de transactie te voltooien. Voordat de bezorger daadwerkelijk bij je aanbelt, kun je online al volgen waar jouw bestelling zich bevindt. En dat allemaal voor bijvoorbeeld een boek van 20 euro. Ik stel me even voor wat het zou betekenen als wij in de spoorsector dit ook zouden gaan toepassen... Een monteur die een nieuwe slijtrelais uit zijn busje haalt, meet deze nu eerst door met behulp van een meetinstrument verwerkt in een metalen koffer. Deze zogenoemde “meetkoffer” is gekoppeld aan een laptop, waarin de monteur de gegevens van dit slijtrelais dient over te tikken. De leverancier van dit relais heeft op kantoor een database met daarin de gegevens van alle relais in Nederland zijn vastgelegd. Deze gegevens slaat de leverancier plat door ze op een kaartje te printen die in het relais wordt verwerkt.

Stationshal Den Haag Centraal

Het is niet het meest geliefde werkje van de gemiddelde medewerker van de afdeling Projecten van ProRail: het overdrachtsproces van alle projectgegevens naar de afdeling Asset Management. Dat een goede overdracht essentieel is voor het functioneren van ProRail snappen we allemaal. Dat projecten gerealiseerd worden om het resultaat te gebruiken en beheren, ook.

Station Utrecht Centraal

Velen van ons bestellen af en toe een ontwerp bij een ingenieursbureau. Professionals die we zijn, zetten wij met een systeem eisen specificatie (SRS) uiteen wat wordt verwacht van de oplossing. Deze SRS is opgezet met behulp van een online database om zo gestructureerd en herleidbaar te kunnen werken. Dit resulteert in een goed onderbouwde vraag aan de markt.

Helaas dienen we wel deze SRS uit onze online database te exporteren naar een tekst- of spreadsheetdocument, om deze bij het ingenieursbureau te krijgen. Maar niet getreurd. Een whizzkid bij het ingenieursbureau weet dit wel

Alle blogs van