Nieuws

Prorail monitort 24/7 het spoor om de veiligheid te garanderen, met diverse geavanceerde meettreinen en meetsystemen.

Maar hoe bepaal je of een trein veilig over een wissel kan rijden?

In de huidige processen van de onderhoudsaannemers gebeurt dit met een handmal of een trolley in het spoor.

Een enkele aannemer maakt gebruik van meettreinen. In 2015 is ProRail gestart met het meten van wissels door meettreinen met lasercamera’s.

De techniek is inmiddels productierijp. Doel is om een nauwkeurig, landsdekkend en uniform beeld te krijgen van de huidige en toekomstige kwaliteit van de wissels.

Ons meetsysteem Quo Vadis en onze hotbox-meetkasten langs de baan vallen in goede aarde bij de goederenvervoerders.

Dat bleek vorige week tijdens de jaarlijkse bijeenkomst met de vervoerders over de data die zij uit het systeem geleverd krijgen.

Collega’s van AM Informatie gebruikten de middag om nog beter zicht te krijgen wat de wensen zijn van deze groep vervoerders.

Peter Hendriks vindt razendsnel de juiste informatie over de infra. Precies wat hij nodig heeft voor zijn werk.

Daarom is deze Rail System Engineer bij ProRail helemaal weg van het informatieportaal.spoordata.nl.

“De vraag is dan met name: welke assets ga je vervangen en welke ga je bouwen? Ik pak dan het Informatieportaal erbij.

Tik een willekeurig woord van een object in dat in de buurt ligt en ik krijg direct de informatie die ik zoek.

Súper gemakkelijk.”

Op maandag 6 november is de vervolgbijeenkomst van het lerend netwerk SpoorData gehouden. We hebben in twee groepen een verdiepingsslag op twee vraagstukken gemaakt.

Twee thema's

Hieronder vind je de twee vraagstukken, die voortgekomen zijn uit de eerste Asset Informatie

Zorgen dat de spooraannemer onderhoud snel en goed kan doen en storingen snel worden opgelost door de juiste materialen te leveren. Daar is het spoormaterialen en service leverancier Railpro om te doen. Een belangrijk hulpmiddel voor een beter voorraadbeheer is het Informatieportaal Spoordata.

Wij beheren voor een aantal van de spooraannemers de storing en onderhoudsvoorraad.

Inzicht in de wat er nu buiten ligt aan assets (installed base) zorgt ervoor dat wij onze voorraad beter op het specifieke PGO gebied kunnen afstemmen en dat zij de juiste materialen in huis hebben om storingen efficiënt te kunnen afhandelen.

Informatie assets nu ook vindbaar vanaf geografische kaart

Belangrijke wens die gebruikers van Informatieportaal.spoordata.nl aangegeven hebben en dan ook met stip op ons lijstje stond, is het zoeken van assetinformatie vanuit de geografische kaart.

Het is gelukt om dit mogelijk te maken en dit volledig te integreren met het zoeken van informatie via zoektermen en filters.

De informatie toegankelijk maken voor onze collega’s die buiten aan het spoor werken of binnen een storing analyseren, dat is wat we willen.

In de kaartweergave zijn de meest basic kaartzoekacties beschikbaar, die je ook op je tablet of smartphone kunt gebruiken.

Pagina's